Blog

Latest Industry News

Článek o možnosti investovat do youngtimera…prima čtení

13.8.2016 svět motorů

Stará pravda, že na každém autě vždy proděláte, pomalu přestává platit – vozů s potenciálem cenového růstu totiž nebývale přibývá. Posvítili jsme si na nejzajímavější tipy.

BMW 3 (E30)

Při prohlížení inzertních rubrik s ojetinami si vybavujeme hlášku Josefa Beka z komedie Jak napálit advokáta: „To je jednoduchý, koupíš šikovně nabouranej auťák, pár let na něm rajtuješ a pak ho se ziskem prodáš!“ Takhle se na autech vydělávalo za minulého režimu. Podobně nelogické obchody jsou však populární i dnes. Vedle klasických veteránů raketově stoupají i ceny aut, jimiž mnozí před pár lety pohrdali. Úctě se těší bývalé hvězdy Tuzexu, ale i kdysi hojně rozšířené škodovky řady 742 s motorem vzadu. Nejen kultovní kupé Garde a Rapid, vlna nostalgie už zvedá ceny i obyčejných sedanů! Ptáte se, jak je to možné, když soused nedávno vyměnil starou stodvacítku za basu piva? Důvodů je hned několik:

1. Rostoucí exkluzivita. Čas poslal miliony vysloužilých aut na vrakoviště a i kdysi běžné modely se stávají vzácnostmi.

2. Touha vlastnit veterána. Srazy starých vozů jsou stále oblíbenější zábavou a do veteránské kategorie už spadají i technicky modernější auta, která může řídit každý bez speciálních znalostí.

3. Retro a vzpomínky. Lidé si rádi připomenou bezstarostné mládí, kam je nejlépe vracejí nostalgické jízdy těmito vozy.

4. Zhodnocení peněz. Úroky na spořicích účtech klesají na půl procenta a jsou jen na úrovni inflace – o žádném zhodnocení vkladu nemůže být řeč. Ceny aut, která představujeme, za uplynulých pět let vzrostly v průměru o 80 %! A velmi pravděpodobně porostou dál – dokonce ještě výrazněji. Auto navíc na rozdíl od peněz uložených na termínovaném vkladu můžete používat, těšit se z něj a kdykoliv prodat. Podmínkou samozřejmě je udržovat ho stále v bezvadném stavu.

5. Jízdní zábava. Na ceně rostou i některé mladé vozy z minulého desetiletí. Dnešní automobilky jsou totiž natolik znásilňované unijními předpisy na bezpečnost a čistotu emisí, že už nedokážou vášnivějším řidičům nabídnout pravý požitek z řízení. V kurzu tak jsou třeba BMW 3 (E46) s řadovými šestiválci nebo některé verze předminulého Mercedesu třídy E (W 211). Zachovalé starší vozy navíc poslouží i jako jistota, kdyby vás vyhodili z práce a přišli jste o služební oktávku.

Takzvané youngtimery se zkrátka v posledních letech stávají jedním z nejoblíbenějších koníčků dospělých. Jejich nabídka v inzerci je dnes spíše náhodná, ale na zajímavý objev se vyplatí bleskově reagovat – některé kultovní vozy totiž zmizí i během pár hodin. Nadšení pro stará auta však bohužel neprojevují jen řidiči, ale i spekulanti – právě ti způsobují přehnaný růst cen. Z vlastních zkušeností totiž známe až příliš mnoho případů, kdy dědečka lékař již neuznal zdravotně způsobilým k řízení vozidla a ten léta hýčkané auto prodal prvnímu zájemci za pár tisícovek. Druhý den se v inzerci objevilo třeba za desetinásobek. Podobní vykukové se koncentrují třeba kolem stanic technické kontroly a starší motoristy se zachovalými vozy mívají „v merku“!

Vybrali jsme 20 aut, která se na českých silnicích ještě nedávno běžně vyskytovala a prodávala leckdy i „za odvoz“. Nelekejte se, nepřichystali jsme materiál pro znuděné pracháče. I velmi skromné vozy vykazují pěkné nárůsty – vždyť rekordmanem našeho výběru je Fiat Uno 45 s motorem 0,9 litru. Ten za posledních pět let podražil o 267 %! U jednotlivých modelů uvádíme i aktuální „férové“ ceny čerpané z aktuálního německého ceníku Oldtimer Markt, který vychází z dat renomované znalecké firmy Classic Data. A samozřejmě přinášíme praktické informace pro nákup – například nejčastější závady, na něž si při výběru dejte pozor.

Vysvětlivky k technickému stavu

V každém rámečku naleznete dvě cenovky, odpovídající technickému a vizuálnímu stavu konkrétního vozidla v námi doporučené verzi. Stav 1 znamená nesehnatelný muzejní exponát. Rovněž jsme záměrně vynechali stav 4, podobné automobily totiž obvykle vyžadují již značné investice.

Stav 2 Vozy ve výborném technickém stavu bez renovace nebo po profesionální renovaci – tedy technicky bez výhrad, s lehkými stopami běžného opotřebení

Stav 3 Vozy v udržovaném stavu, plně provozuschopné, bez větších technických nebo optických vad

BMW 3 (E30)

Největšími perlami sběratelsky populární řady E30 sice stále navždy zůstanou kultovní ostré verze M3 a šestiválce 325i včetně čtyřkolek 325ix, ale v posledních pěti letech výrazně vzrostl také zájem o kdysi běžné zážehové čtyřválce 316i, 318i a šestiválce 320i. Už základní karburátorová šestnáctistovka z let 1983-1987 dnes podle německých specialistů vyjde ve špičkovém stavu na 181.000 korun, její vstřiková verze je o 24.300 Kč dražší. Proto v případě výhodnější koupě příliš neotálejte. Pro zajímavost – cena špičkového BMW M3 Cabrio už na Západě překonala 7,75 milionu korun!

BMW 3 (E30)
Vývoj ceny od roku 2011 +254 %
Doporučená verze 316i/75 kW
Stav 2 205 390 Kč
Stav 3 124 300 Kč
Výroba modelu 1983-1993
Obvyklé závady Opotřebené vačky, Závady chlazení, Nerovnoměrný chod vstřikových motorů,
Úniky oleje z posilovače řízení, Koroze nosných částí karoserie

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top